lördag 2 juli 2016

Caesarsallad med kyckling och bacon

Vart försvann den här da'n? Jag har bakat lite, handlat lite, tvättat lite och tagit det allmänt lugnt. Precis som jag hade planerat! Men jag hade inte planerat att da'n skulle gå så fort. Nu är det familjemys i soffan som gäller resten av kvällen. Lugnt avslut på en lugn dag :)

Ni är några som har efterfrågat hur jag gjorde gårdagens kanonmiddag som jag knappt kunde sluta äta av. Och här kommer receptet!


Caesarsallad

Romansallad
grillade eller stekta kycklingfiléer
stekt bacon
skivad/riven parmesan
caesardressing (se recept nedan)

Strimla salladen tvärs över så det blir ganska stora strimlor.
Skiva kycklingfiléerna och dela baconet.
Lägg först salladen på ett stort serveringsfat, fördela sedan kyckling, bacon och parmesan på salladen.
Ringla över dressingen.


Caesardressing

(4 portioner)
2 dl kall rapsolja
1 kallt ägg
2 tsk dijonsenap
3 sardellfiléer (eller ansjovis)
1 klyfta vitlök
1 msk färskpressad citronjuice
1 krm salt
1 krm svartpeppar
1 dl riven parmesanost
ev. ca 0,5 dl vatten, mjölk eller grädde

Lägg alla ingredienser utom osten i en hög behållare. 
Mixa med en stavmixer i botten och vicka på den tills allt gått ihop. 
Lägg ner den rivna osten och kör några varv igen med stavmixers. 
Späd eventuellt med lite vatten, mjölk eller grädde för att få dressingen lösare.

Det här var ett enkelt sätt att göra dressingen på men jag var hela tiden rädd för att den skulle skära sig, för i vanliga fall brukar man ju tillsätta oljan försiktigt under tiden man vispar. Men det gick galant och dressingen höll ihop fint. Den blev riktigt tjock så jag tillsatte ungefär 0,5 dl vatten och det blev då en trögflytande dressing som gick att ringla över salladen - precis som jag ville ha den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar