tisdag 21 april 2020

Olivia bjöd på Spaghetti al Pomodoro

Jag kollade igenom mina kort för att se om jag orkar komplettera mina gamla inlägg med bilder igen eller om jag ska avvakta att de hittar problemet. Jag kom fram till att jag avvaktar ett tag till och hoppas att de kommer på en lösning.

Men då när jag gick igenom korten hittade jag bilder från en god middag Olivia bjöd mig på för ganska många veckor sedan. Jag tror faktiskt att vi åt det framför tv:n o såg hockey och det var ju ett bra tag sedan hockeysäsongen abrupt tog slut pga Corona.


Spaghetti al Pomodoro 

2 portioner 

olivolja
3-5 vitlöksklyftor 
300-350 g körsbärstomater
torkade chili flakes
200 g spaghetti
0,5 kruka basilika
salt
1 msk smör
Parmesan

Värm olivoljan i en stor kastrull över medelvärme. Skiva vitlöksklyftorna tunt och stek i oljan. 
Rör om då och då  och stek tills vitlöken får en gyllene färg, ca 5 minuter.
Halvera tomaterna, tillsätt dem till kastrullen och låt steka med tills de mjuknar.
Strö lite chili flakes över.
Koka spagettin ca 2 minuter kortare än anvisningarna.
Tillsätt sedan lite av pastavattnet till tomaterna och vitlöken.
Tillsätt spagettin till det övriga, rör runt ordentligt och värm på medelvärme. 
Rör ner hackad basilika och smör för extra krämighet. 
Smaka av med salt och ev mer torkad chili.
Strö ordentligt med finriven parmesan över.


Tyvärr glömde vi handla basilika så det fick vi klara oss utan, tyvärr. Jag älskar ju basilika. Pastan åt vi tillsammans med vitlöksbaguetter och det var en riktigt bra kombo. Tips om ni tänker äta denna pastarätt!

Så mycket gott på en o samma tallrik
Stekt skivad vitlök
Kolla så gott!

Som jag förstod blev det en väldigt intensiv jobb-dag och tyvärr blev den mer intensiv än jag hade trott. Det var ingen bra kombo att somna sent, börja jobba före 6, inte ta någon te-paus på förmiddan, slänga i sig lite lunch först klockan 1 och sedan inte komma hem förrän vid 5-tiden till hungriga barn.

Så nu är jag riktigt trött och längtar tills tvättmaskinen är klar och jag har hängt tvätten för då blir det sängen på en gång. Tror till och med jag ska försöka mig på lite sovmorgon imorgon. Tanken är god, men jag vet ju att jag sällan kan sova på morgonen så det lär nog bli att jag stiger upp samma tid som vanligt.

Det värsta med att jag har sovit för lite är att jag brukar få förkylningssymtom och ont i halsen då. Är det min kropp som försöker säga mig nå? I vanliga fall gör det inte så mycket utan jag ser till att lägga mig tidigt nästa kväll och om jag då lyckas sova ordentligt försvinner symtomen. Men i dessa tider ska man ju inte ens gå ut med de symtomen eftersom jag inte kan vara säker att det beror på sömnbrist, så då känner jag att det är extra viktigt att jag kan sova och få lite återhämtning.

Nu har tvättmaskinen tystnat och jag ska göra sista rycket för ikväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar