tisdag 24 april 2018

Enkel fläskfilégryta

Glömde ge er detta recept i går, så då får ni det tidigt i dag istället. En enkel men god fläskfilégryta med vanliga ingredienser som man oftast har hemma. Man kan använda detta som ett grundrecept se'n kan man tillsätta lite vad man vill och tycker om till grytan t.ex. broccoli, svamp, minimorötter, soltorkade tomater, oliver och/eller bacon.


Enkel fläskfilégryta

1 kg fläsk(ytter)filé
2 dl crème fraiche
2,5 dl grädde
200 gram philadelphiaost
2 msk tomatpuré
1 msk oxfond
1 msk balsamvinäger
0,5 msk soja
salt o peppar

Putsa filéen och skär i skivor. Stek, salta o peppra. Lägg åt sidan.
Koka ihop crème fraiche, grädde, philadelphiaost, tomatpuré, fond, balsamvinäger och soja.
Smaka av med lite salt och peppar.
Lägg ner det stekta köttet och låt allt koka ihop, och bli varmt, i några minuter

Jag serverade stekta champinjoner bredvid eftersom vissa i familjen inte tycker om det. Annars hade jag tillsatt det direkt i grytan. Dessutom serverade jag stekt vitkål, sallad och klyftpotatis till.


Tisdagar innebär oftast att både jag och Ida är tidiga på jobb o skola. Det brukar vara skönt att komma igång tidigt men i dag var det lite småsegt att stiga upp för jag kunde inte somna igår utan låg istället o tänkte på möten jag hade igår. Jag lyckades ha två olika möten med tjuriga människor som vägrade lyssna på andras åsikter. Det var två helt olika ämnen det handlade om men lika inskränkta människor. Svårt att komma framåt när det är så...

Ja, ja nu är det (nästan) glömt och jag ska försöka släppa det. Knäppa oförstående människor kommer man alltid stöta på lite då o då, tyvärr. Maximal otur att jag lyckades pricka in två på samma dag.

Hoppas ni får en bra tisdag med trevliga möten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar