tisdag 10 april 2018

Sojakryddade kycklingben

När man har ont om tid eller ork efter jobbet när maten ska fixas är det helt underbart att ha en Crock pot som gör mesta jobbet. Fixa lite på morgonen och ha middagen färdig när du kommer hem. Kan det bli bättre? Just det här receptet som inte behöver tillagas så länge var jag hem på lunchen och fixade. 


Sojakryddade kycklingben

1-2 kg kycklingben
0,5 citron
0,5 dl smält smör
salt, peppar
kinesisk soja
Till grytan
0,5 gul lök, i klyftor
1 st morot, i bitar
1-2 dl vatten
1 msk kycklingfond

Gnid in kycklingbenen med citronhalvan. 
Blanda smöret med kryddor och soja och pensla runt om kycklingbenen. 
Lägg lök, morötter, vatten och fond i en botten på Crock pot-grytan. 
Lägg kycklingbenen ovanpå.
Tillaga på låg effekt i 4 timmar.
Kontrollera att kycklingen är klar genom att se att skära ett snitt för att se att vätskan är klar och köttet vitt.

Saftiga och goda kycklingben som har tillagats medan vi är på jobbet. Så underbart. Jag åt bara en sallad till kycklingen medan de övriga åt risoni (pasta i ris-form) också.

Om du använder frysta kycklingben får du öka på tillagningstiden med någon timme.


Oj så risig jag känner mig. Det var länge sedan jag var så här förkyld och hängig. Svettas o fryser om vartannat liksom näsan som är täppt eller rinnig om vartannat, huvudet är tungt, bihålorna värker och jag har ingen energi alls. Å ena sidan längtar jag tills jag ska gå o sova eftersom jag är så trött fast å andra sidan gruvar jag mig för det för nätterna med feber och täppt näsa är inte roliga. Jag sov väldigt oroligt i natt. Jag dricker stark ingefärashot i mängder och hoppas det påskyndar tillfrisknandet.

Nu ska jag gå och vila i soffan och hoppas jag blir lite piggare av det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar