tisdag 1 november 2016

Snabbrostade körsbärstomater

Jag har länge tänkt rosta/baka körsbärstomater i ugn på låg värme under lång tid enligt konstens alla regler. Men när jag i går kom på att jag ville ha det som tillbehör till förrätten och kantarellkrustaderna så hade jag inte 4 timmar på mig, utan snarare en kvart. Så då testade jag hög värme en kort stund och det blev jättebra, vilken tur.


Snabbrostade körsbärstomater

250 g körsbärstomater på kvist
2 msk olivolja
1 krm salt
1 krm svartpeppar
1 tsk basilika

Lägg körsbärstomater med kvist i en liten ugnssäker form. 
Nagga dem med en potatis-sticka. 
Ringla över olivolja. 
Strö över salt, svartpeppar och basilika. 
Tillaga i  225°C i 15–20 minuter.
Låt tomaterna sitta kvar på kvisten. Men klipp kvisten i mindre bitar med två eller tre tomater på varje bit så blir det ett vackert tillbehör på tallriken.

Vad glad jag blev att den här snabbvarianten blev så god som den blev. Känns faktiskt som att det inte kan bli så mycket godare. Ett perfekt och gott tillbehör till mycket. På vintern när inte tomater är nån höjdare smakmässigt är det här ett bra sätt att göra dem godare.


Nu ska det här inlägget publiceras se'n ska jag gå och lägga mig trots att klockan inte ens är 22 (men nästan), som vanligt är jag sååå trött. Nån timmes övertid, minimalt med middag och byggstädning blev lite för mycket för mig i dag så all ork tog slut. Men i morgon hoppas jag på en lugn, mysig och harmonisk kväll. Först ska vi titta på kommunens ljusshow som jag hoppas är lika bra och med samma wow-känsla som för några år sedan och sedan har jag bokat bord på O'Learys för middag. Se'n kan vi åka hem till ett nystädat hem, underbar känsla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar