onsdag 8 juni 2016

Grillmarinad med balsamvinäger

Nationaldagsmiddagen blev inte helt oväntat ytterligare en grillmiddag. Det är inte ofta vi inte grillar när det är sommar. I måndags blev det kyckling som vi la på grillen, alltid en storfavorit hos hela familjen. Istället för den vanliga marinaden med thaichilisås som jag nästan alltid har till kyckling, blandade jag ihop en marinad med balsamvinäger. En riktig höjdarmarinad med goda smaker.


Grillmarinad med balsamvinäger

0, 75 dl olivolja
0,5 dl balsamvinäger
1-2 vitlöksklyftor finrivna
1 msk soja
1 msk sambal oelek
2 krm nymald svartpeppar
1 kg kycklingfilé

Blanda alla ingredienser till marinaden i en liten skål eller kanna.
Lägg kycklingen i bitar i plastpåsar och häll över marinaden.
Knyt ihop påsen och låt marinera i kylskåpet i minst 1 timma (gärna längre).
Grilla.

Jag älskar balsamvinäger och självklart är det gott även i marinader. Alla verkade tycka om detta för det var rensade fat när vi hade ätit färdigt, Så jag gick tyvärr miste om en god lunchlåda. Jag gjorde en blandsallad med en massa godsaker och en rödbets- och fetaostsallad som vi åt till kycklingen. Mums!

Den här marinaden passar även till fläskfilé om ni hellre grillar det än kyckling. Eller varför välja? Nästa grillmiddag kanske ni grillar både kyckling och fläsk?!


I dag visar prognosen på blåst och regn, blåsten är redan här, så det blir ingen grillmiddag idag. Däremot blir det kyckling igen, men i dag tillagar jag den i ugnen istället. Typiskt att det ska bli värsta ovädret nu i några dagar för vi hade planerat grillning och brännboll med Idas klass imorgon. Men det måste bli ändrade planer för ingen lär vilja vara utomhus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar