måndag 23 december 2013

Lingonkola

Da'n före dopparedan och jag känner mig ovanligt lugn. Få se om jag säger detsamma imorgon :) Men just nu sitter jag med familjen i soffan och bara myser. Snart ska jag kolla att-göra-listan, men jag tror det mesta är fixat redan. Jag och Leif var på stan strax efter öppning och det var nog tur det för våra ärenden gick hyfsat fort att fixa. Jag förmodar att det blev mer o mer folk på stan desto senare det blev.

Lingonkola stod på årets nyhetslista. Eftersom vi har mycket lingon i frysen blev jag sugen att prova lingonkola när jag såg receptet på det.


Lingonkola
2 dl lingon frysta
1,5 dl vispgrädde
2,5 dl strösocker
1 msk sirap, ljus

Klä en fyrkantig form, ca 20x20 cm, invändigt med bakplåtspapper.
Låt lingonen tina och mixa dem med mixerstav eller i matberedare. 
Blanda de mixade lingonen med vispgrädde, strösocker och sirap i en vid kastrull.
Låt koka upp och sedan sjuda på medelvärme till 120°. 
Kontrollera med termometer eller häll lite smet i ett glas med kallt vatten. Om du kan rulla en liten kula är kolan färdig. 
Rör regelbundet för den här kolan hade en tendens att bränna fast, till skillnad mot för t.ex. knäck. 
Häll upp i formen och låt stelna.
Klipp eller skär kolan i fyrkantiga bitar och förvara i rumstemperatur.

Godis som smakar lingon och kola! Det blir nog ingen ny favorit men den var helt ok i alla fall och fick en fin färg. Vanlig knäck/kola brukar jag låta stormkoka för sig själv men den här lingonkolan var man tvungen att röra i rätt ofta för att det inte skulle bränna fast. Eftersom man då rör ner kall-luft hela tiden tog det ganska länge att koka kolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar