fredag 28 december 2012

Kyckling i ädelostsås

På Annandagen var vi lite less julmaten och valde då att laga nå med kyckling som hela familjen tycker om. Men vi slapp inte undan julbordet helt eftersom jag använde ädelsosten som var kvar från ostbrickan. Är ni bra på att använda rester från kylskåpet när ni lagar mat? Jag försöker så gott jag kan utgå från vad som finns i kyl och skafferi när jag planerar mat, för jag tycker inte om att slänga mat.
Kyckling i ädelostsås
700 g kycklingfiléer
60 g ädelost
2,5 dl grädde
0,5-1 dl mjölk
Till servering
1 pkt bacon
2 päron

Dela kycklingen i mindre bitar. Stek bitarna och krydda med lite salt (både bacon och ost är salt i sig) och svartpeppar.
Smula osten och låt den smälta på svag värme med grädden och mjölken. Låt koka några minuter.
Tillsätt kycklingen och låt allt bli varmt.
Knaperstek bacon i småbitar.
Skär päron i mindre bitar.
Servera bacon och päron till kycklingen och såsen.

Jag tycker det är godare att servera knaperstekt bacon på sidan om istället för att tillsätta det i grytan för att verkligen få det knaperstekt och inte mjukt. Päron och ädelost serveras ofta tillsammans på en ostbricka så då tänkte jag att päron borde vara gott till en ädelostsås också....och det var det. Övriga familjen åt ris, men jag åt endast sallad och päron till grytan.

Dagens middag blev pasta och skinksås med resterna av julskinkan. Nu dröjer det nån dag innan jag får en mumsig skinkmacka med äppelmos igen, men inte alltför länge eftersom vi har en skinka i matkällaren som vi håller på att rimma och om nån dag ska den ugnsstekas. Den hann inte bli färdigrimmad till jul så det blev en nyårsskinka av den istället :)

Snart har vi en nygriljerad skinka igen.

Olivia ska ut med kompisar och killarna ska på hockey så ikväll är det bara jag och Ida hemma och fredagsmyser. Undra om vi ska se en julklappsfilm eller om det blir som vanligt att vi hamnar vid varsin dator :) Vad gör ni ikväll?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar