söndag 30 december 2012

Gravlaxröra med ägg

Efter att ha varit riktigt kallt hur länge som helst då det knappt har varit varmare än 20 minusgrader har vi i dag nollgradigt. Vilka kontraster! Vet faktiskt inte vad jag föredrar. Det bästa på vintern är några minusgrader, sol och vindstilla, eller hur? Vad har ni för middagsplaner så här da'n för nyårsafton? Ida har tjatat om soppa i flera da'r så det är nog dags att hon får sin vilja igenom nu. Måste bara komma på nån god soppa att göra. Tips?

Jag hade kvar lite gravad lax från julbordet som jag använde till en god lax- och äggröra igår.
Gravlaxröra med ägg
100 g gravad lax
2 kokta ägg
1-2 dl crème fraiche (lite beroende på hur fast/lös röra du vill ha)
2-3 msk hackad dill
1-2 msk hackad persilja
salt
svartpeppar

Skär lax och ägg i mindre bitar.
Blanda alla ingredienser.
Smaka av om det behöver kryddas mer.
Servera på smörstekt bröd, kavring, kex, hårdbröd eller ngt annat du tycker om :)


Det här blev min favorit bland gårdagens röror så den här kommer dyka upp fler gånger hemma hos oss. Nästa gång kanske vi äter den till en bakad potatis. Jag har kvar lite i kylen som jag tror jag ska äta med sallad till dagens lunch.

Jag har precis tagit ut en banankaka med choklad från ugnen, så det luktar underbart i köket men tyvärr får vi inte smaka nå för den ska säljas på Isaks hockeymatch. Vi får lugna oss till efter hockeyn och se om det är kvar nån bit. Nu ska jag se till att Isak får i sig nå matnyttigt, kanske ska jag honom lite taggtråd att äta inför matchen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar