fredag 7 december 2012

Jaume Serra Brut Nature

Jag har fått lite frågor om det mousserande vinet vi drack innan julfesten i går. Här kommer lite info om cavan som vi tyckte var prisvärd - mycket bubblor för lite pengar. Det är ett torrt vin utan sötma, så självklart tyckte de som gillar lite sötare viner att det var för torrt. Själv älskar jag de flesta mousserande vinerna, bara det inte blir för sött, så jag är ingen bra "betygsättare". Så fort det är lite bubblor inblandat så känns det som fest och partystämningen höjs. Rosévarianten, Jaume Serra Brut Rosado, sparar jag till nyår.


Cava var förr känd som spansk champagne men sedan EU inrättade lagar om ursprungsskydd är det inte längre tillåtet att kalla det spanska mousserande vinet för champagne. Cava framställs genom traditionell champagnemetod, vilket betyder att den andra jäsningen sker på flaska. Druvorna som främst används är Parellada, Macabeo och Xarel-lo, som tillsammans ger den elegans, mjukhet, friskhet och styrka som är utmärkande för Cava. I Sverige har cava utmärkt sig som en favorit bland mousserande viner.

Jaume Serra är en av Spaniens största cavatillverkare och kan, tack vare sin storlek och expertis, erbjuda hög kvalitet till ett mycket bra pris. Jaume Serra grundades 1890 och är en av de ledande producenterna i Penedés, Spaniens i särklass största cavadistrikt beläget utanför Barcelona.

Jaume Serra Brut Nature
Torr, ungdomlig, mycket frisk smak och inslag av gröna äpplen.
Druvor: Macabeo, Parellada, Xarel-lo
Alkoholhalt: 11,5 %
Pris: 60 kr
Artikelnr: 7884
Passar utmärkt som apéritif, till fiskrätter och skaldjur.
Finns på utvalda Systembolag men kan också beställas på www.spanskcava.se

I samarbete med PrimeWine Group

Nu sitter vi få som är hemma bänkade framför tv:n och inväntar finalen av X-factor. Olivia är ute med kompisar och Leif är på julfest. Min lediga dag i dag blev inte så ledig, jag for hemifrån halv elva och kom hem igen halv sex. Men å andra sidan hann jag med en del, inte allt, under da'n så då blir det kanske lugnare i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar