söndag 8 juli 2012

Chokladkolapaj med lingon

God morgon! Vilken härlig morgon jag har haft. Jag vaknade redan klockan sex som är alldeles för tidigt på en sommarledig dag. Men eftersom jag inte kunde somna om så smög jag upp och tog en kopp te och en macka i lugn o ro med en mat-tidning. När jag druckit upp teet kände jag mig trött så jag gick o la mig igen och fick sova ytterligare 1,5 timme innan Ida kom och väckte mig lite försiktigt. Nu har vi två smugit upp medan de övriga ligger och sover. Tack vare den extra sömnen jag fick känner jag mig riktigt pigg och utvilad nu.

Idas kalas i går bjöd jag bl.a. på en chokladkolapaj med lingon.
Chokladkolapaj med lingon
Pajskal:
100 g Smör
0,5 dl strösocker
2 dl havregryn
1,5 dl vetemjöl
Fyllning:
1,5 dl vispgrädde
50 g Smör
1,5 dl ljus sirap
200 g mörk choklad ca 40%
1,5 dl lingon

Pajskal:
Smält smöret i en kastrull. Tillsätt socker, havregryn och mjöl. Rör ihop till en deg. 
Tryck ut i en pajform med löstagbar botten, ca 24 cm i diameter. 
Förgrädda pajskalet i mitten av ugnen i 200° 8 – 10 min tills den har fått fin färg. 
Fyllning:
Koka upp grädde, smör och sirap i en kastrull. 
Koka på svag värme 10-20 min. 
Ta kastrullen från värmen. Bryt chokladen i bitar och lägg ner i smeten. 
Ställ tillbaka på eftervärme. Rör tills chokladen smält och är riktigt slät och blank. 
Häll chokladsmeten i pajskalet och strö över lingonen. 
Ställ i kylen att stelna minst 5 timmar eller över natten. 
Servera med lättvispad grädde.

Det här var helt klart en paj i min smak som älskar havrekakor och chokladkola. Lingonen gjorde dessutom att det inte blev för sött. Pajskalet med havresmak kommer jag nog använda fler gånger till andra pajer, för jag älskar havresmaken i kakor.

Undra om det är dags för frukost nummer två nu :) I alla fall en kopp te blir det, för det kan man aldrig få för mycket av. Sen blir det lite bakning för jag har fått en beställning. Ni vet väl att jag även har brödförsäljning? Läs mer här: http://mat-ro.blogspot.se/p/forsaljning.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar