fredag 13 juli 2012

Gräddstuvad vitkål

Oj vad duktig jag känner mig nu när jag har städat nästan hela da'n endast med några korta avbrott för att hänga tvätt, dricka te och laga mat. Nu har jag bara kvar att skura köksgolvet men det tänkte jag göra så sent som möjligt i kväll. Jag ska dessutom stryka några dukar men det gör jag framför tv:n ikväll, hoppas det är nå strykvänligt program bara så det blir roligare.

Igår provade jag ett nytt lchf-tillbehör som var så gott så jag gjorde det till dagens korv-middag också.
Gräddstuvad vitkål
vitkål
örtsalt
grädde

Skär vitkålen i mindre bitar (ca 1x1 cm).
Stek den på svag värme med en klick smör. Låt den bli mjuk men inte få färg.
Häll på grädde och låt det småputtra till vitkålen är riktigt mjuk.

Både jag och Olivia älskade vitkålen tillagad på det här sättet och det var så himla enkelt. Eftersom vitkålen inte behöver strimlas som den måste göras till pizzasallad och coleslaw så gick allt så himla fort. När den steks på svag värme klarar den sig själv så då kan man göra annat, lika så när den kokar med grädden.


Nu ska jag gå till Konsum och köpa grädde för det glömde jag igår när jag storhandlade. Känns väldigt klantigt att inte köpa grädde när man ska bjuda en lchf:are på middag. Det går ju åt en hel del grädde när man lagar lchf-mat. I övrigt tror jag att jag har läget under kontroll inför morgondagens middag, det blir en hel del smårätter så det gäller bara att få allt att klaffa när det ska ställas fram och eventuellt garneras. Sen hoppas jag vädret är med oss också så att vi kan sitta ut för det är så mycket mysigare än att sitta inne där det har en tendens att bli alldeles för varmt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar