fredag 13 juli 2012

Ugnskassler

Vilket perfekt väder jag vaknade till i dag. Perfekt för städning inomhus alltså. Jag vaknade av att det åskade och av regnet som öste ner och slog mot fönstren. Nog är det lite småmysigt med regn ändå om det inte blir för långvarigt. Vilken tur att jag hann göra rabarbersaft igår för det hade inte varit kul att gå ut och ta hand om blöt rabarber i det här regnovädret.

Igår blev det lite kyl- och frysrens till middag då jag hade kassler, crème fraiche, philadelphiaost och vitkål som behövde ätas upp.
Ugnskassler
1 bit kassler
tomat
paprika
Sås:
50 g philadelphiaost
1 dl crème fraiche
1 dl mjölk
2 msk chilisås
svartpeppar

Skär kassler, tomat och paprika i skivor.
Blanda ihop alla ingredienser till såsen.
Varva kassler, tomat och paprika i en ugnsform.
Hälls såsen över kassler mm i formen.
Tillaga i 200 grader i ca 20 min.
Servera till pasta och sallad.

Det blev riktigt gott och jag åt kasslern till gräddstuvad vitkål medan barnen åt pasta till. Isak som inte är så förtjust i sås skrapade bort det och åt bara kasslerskivor till pastan. Gräddstuvad vitkål var riktigt gott och enkelt så det kommer jag göra många fler gånger men det receptet får ni vänta på till lite senare. (Måste städa först!).

Nu ska jag duka fram frukost och tända ljus och göra det bästa av regnvädret. Alla barnen sover fortfarande, få se om jag hinner få nå sällskap till frukosten eller om det blir tv:n eller datorn som blir enda sällskapet. Sen ska jag passa på att städa när man ändå måste vara inne hela da'n. Städa är det tråkigaste jag vet och jag brukar vara duktig att komma på "viktigare" saker att göra, men idag ska det städas.

Nu tycker jag att jag hör lite viskningar från källaren så jag kanske får sällskap till frukost i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar