tisdag 14 juni 2011

Lammfärspaj

Nu har vi nyss kommit hem från Idas förskolas sommarfest där var och en hade med sig egen mat att grilla. Det var mycket korv och hamburgare på grillarna, vi grillade varma mackor som blev jättegoda. Efter maten fikade vi i massor på det som några föräldrar hade bakat och bjöd på. Det fanns bullar, någon långpannekaka och Rice crisp tårta. Själv bjöd jag på wienerkaka, ungefär som wienerbröd men det bakas i långpanna. Jätteenkelt.

Till fredagens skolavslutningsbuffé gjorde jag en lammfärspaj som var riktigt god.
Lammfärspaj
valfri pajdeg (Jag valde den med grahamsmjöl)
Fyllning:
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
0,5 squash
300 g lammfärs
2 dl passerade tomater
2 tsk rosmarin
0,5 tsk salt
1 krm svartpeppar
3 ägg
1 dl mjölk
100 g fetaost
2 tomater i skivor
20 svarta kalamataoliver

Gör pajdegen. Kavla eller platta ut degen i en pajform med löstagbar kant som mäter ca 26 cm i diameter.
Förgrädda i 200 grader i ca 10 min.
Hacka lök och vitlök. Skär squash i små tärningar. Bryn det i olja.
Rör i passerade tomater och rosmarin och koka ihop några minuter utan lock.
Krydda med salt och peppar. Låt svalna.
Häll såsen i det förgräddade pajskalet.
Vispa ihop ägg och mjölk och häll det över.
Smula över osten och lägg på tomatskivor och oliver.
Grädda pajen i mitten av ugnen, 200 grader, tills den har vacker färg, ca 40 min.

Saftig och god paj som gick bra att förbereda. Jag gjorde pajen och köttfärsröran dagen före, sedan var det bara att lägga ihop allt och grädda innan vi skulle äta. Som vanligt är det bra att låta pajen svalna ganska mycket innan den äts då kommer alla smaker fram bättre. Om man inte har lammfärs hemma går det lika bra med annan färs, fast då går man miste om lamm-smaken.

1 kommentar: