söndag 10 maj 2009

Wienerkaka

Nu när jag orkar vara i köket igen bakade jag en wienerkaka som ska kalljäsas och bara jäsa en gång. Smakar som wienerbröd men bakas i långpanna. Mycket enklare kan det inte bli.

Wienerkaka
200 gr mjölkfritt margarin (rumsvarmt)
8,5 dl vetemjöl
Rör ihop.

50 g jäst
3 msk socker
Rör ihop så att jästen smälter.

Blanda ihop mjöl- och jästblandningen.

2,5 dl havremjölk (kall)
Tillsätt och knåda ihop till en deg.

200 gr mjölkfritt margarin (rumsvarmt)
1,5 dl strösocker
3 tsk vaniljsocker
Blanda ihop till en smör- och sockerglasyr.

Platta ut degen i en smord långpanna.
Bred ut smör- och sockerglasyren på kakan.
Låt kakan jäsa 1 timme och 15 minuter.
Grädda i 225 grader i mitten av ugnen ca 15 minuter tills kakan fått gyllenbrun färg.
När kakan har svalnat kan man lägga på florsockerglasyr om så önskas.

Florsockerglasyr:
1,5 dl florsocker
2 msk vatten

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Hittade just din sida och jag kommer att använda mig av den mycket. Det jag tyckte var så bra är dina kommentarer efter receptet!!

    Mvh Charlotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du hittade hit! Hoppas att du trivs så att du stannar. Kul att du uppskattar mina kommentarer efter recepten, det gör det ännu roligare att försöka komma på bra omdömen, råd o tips.

      Radera