söndag 17 maj 2009

Chokladtårta med mörk choklad

Igår gjorde jag en helt underbar chokladtårta, som jag definitivt kommer göra fler gånger. Själva kakan innehåller 250 g mörk choklad och bara 1 dl mjöl, glasyren innehåller också mörk choklad. Ni kanske kan föreställa er hur god den var. Jag serverade den med grädde, hallon och blåbär. Till chokladkakor och tårtor är det såå gott med bär, har ni inte provat så måste ni göra det.


Chokladtårta med mörk choklad
250 g smör eller mjölkfritt margarin
250 g mörk choklad
6 ägg
2,5 dl strösocker
1 dl vetemjöl
glasyr
100 g smör
150 g mörk choklad
½ dl honung

Smält smöret i en kastrull. När det är smält bryter du ner chokladen i det och rör tills även den är smält.
Vispa ägg och socker pösigt och blanda i chokladsmöret och mjöl.
Smörj en form med löstagbar botten och häll smeten i den.
Grädda i nedre delen av ugnen i 175° i ca 30 minuter tills smeten stelnat.
Låt den svalna lite innan du tar bort kanten på formen, annars sjunker den lätt ihop. Ställ in tårtan i frysen i 1 timme innan du lägger på glasyren.
Smält smöret och bryt ner chokladen i den, rör tills den smälter. Blanda i honungen.
Ta fram tårtan ur frysen och häll på glasyren, stryk ut jämnt över tårtan. Ev kan du låta glasyren svalna/stelna något innan du brer ut den på tårtan.
Låt glasyren stelna helt och tårtan är klar!

Idag har vi grillat kyckling och ätit med sallad och pitabröd eller bulgur. Vi premiärsatt ute och åt middag - så mysigt!

3 kommentarer:

  1. har precis gjort den , den ligger i ugnen ,
    precis när ja skulle börja göra glasyren såg jag att jag inte hade mer mörk choklad ;(
    får väl bli utan glasyr , hoppas det smakar bra:D!

    SvaraRadera
  2. Den smakar nog bra utan glasyr också. Måste snart göra den igen för den är såå god.

    SvaraRadera
  3. Har precis gjort tårtan till min födelsedagsfest ikväll, den der mkt god ut! Hoppas den smakar som den ser ut. Tack för tipset Sara

    SvaraRadera