söndag 24 maj 2009

Baconrullade älgfärsjärpar

Idag har jag bakat bullar mest hela dagen och Ida har hostat mest hela dagen. Vi hoppas att hon inte håller på att bli sjuk igen, men tyvärr hoppas vi nog förgäves.

Baconrullade älgfärsjärpar
400 g älgfärs
0,5 dl ströbröd
1 dl mjölk
1 tsk salt
2 krm svartpeppar, nymald
0,5 st gul lök
6 st soltorkade tomater, i örtolja
1 st vitlöksklyfta
140 g bacon, i paket
0,5 tsk rosmarin
Tillbehör:ris, sallad, matlagningsyoghurt, smaksatt med hackad basilika

1. Låt ströbrödet svälla i mjölk en stund. Blanda sedan med färs, salt och peppar till en smet.
2. Hacka lök och soltorkade tomater (obs! spara oljan) fint och blanda ner i färsen. Pressa i vitlök.
3. Forma färsen till 8 järpar och linda in varje i en baconskiva.
4. Lägg färsjärparna i en långpanna och pensla med örtoljan från tomaterna. Strö över lite rosmarin.
5. Stek dem mitt i ugnen i 250° i ca 25 minuter. Servera med tillbehören.
6. Vill man kan man sticka in träspett i järparna när de är klara. Mina barn tycker om mat som serveras med spett.

De här var jättegott och enkelt. Ni trogna bloggläsare vet att jag tycker om att använda ugnen istället för att steka saker, så det här var perfekt för mig. Järparna vätskade sig ganska mycket, så jag hällde bort vätska två gånger för jag ville ju ha stekta och inte kokta järpar. Jag la färska kvistar av timjan och rosmarin på järparna innan jag satte in dem ugnen. Vi åt risoni (pasta som ser ut som ris) till järparna och de flesta verkade tycka om detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar