onsdag 27 maj 2009

Banankaka med citrusglasyr

Vilket tråkigt väder det har varit idag, regnat och blåst. Jag behövde knappt trampa när jag cyklade hem från jobbet eftersom jag hade medvind. Nu vill vi ha tillbaka solen och värmen. Idag när jag fikade med Helen kom jag på att jag har glömt lägga ut receptet på banankakan jag bakade i lördags. Det blev nästan som små bakelser när jag garnerade dem med jordgubbar.

Banankaka med citrusglasyr
3 st ägg
3,5 dl strösocker
100 g smör
1,5 dl mjölk
4,5 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 tsk kardemumma, stött
3 st bananer, medelstora
0,5 st citron, saften
Glasyr:
200 g philadelphia ost
25 g smör, rumsvarmt
1 dl florsocker
0,5 st citron, finrivet skal och saft
0,5 st apelsin, finrivet skal
Garnering:rivet apelsinskal

Vispa ägg och socker väl.
Smält smör och blanda ner mjölk.
Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och kardemumma.
Mosa bananerna med pressad citron.
Blanda alltsammans med äggsmeten.
Klä en långpanna (30x40 cm) med bakplåtspapper. Häll ut smeten och grädda i 200° 20-25 min i nedre delen av ugnen.
Låt kakan svalna och gör under tiden glasyren.
Rör osten smidig, blanda i mjukt smör och florsocker.
Smaksätt med pressad citron och rivet skal av citron och apelsin.
Bred glasyren på den avsvalnade kakan. Sätt den i kylen en stund innan den skärs i rutor. Garnera eventuellt med lite rivet apelsinskal eller en jordubbe, som jag gjorde.

Jag använde en form som var 30x40 cm och jag tyckte att kakan blev rätt tunn, så nästa gång provar jag en form som är lite mindre. Jag smaksatte glasyren med pressad apelsin istället för citron och tyckte det blev gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar