lördag 23 maj 2009

Chokladbollar

Igår bakade Olivia och Isak chokladbollar. Ida hjälpte till att rulla en boll, sen kom hon på att de var ju riktigt goda att äta.

Isak läser receptet - - - - - - - - - - - Ida rullar chokladboll


Olivia är grisig- - - - - - - - - Så här bra blev resultatet

Chokladbollar
100 g smör, rumsvarmt
1,5 dl socker
1 msk vaniljsocker
3 msk kakao
2 msk vatten
4 dl havregryn
.
Rör ihop fett och socker.
Blanda i vaniljsocker, kakao, vatten och havregryn till en jämn massa.
Forma runda bollar.
Ev. kan de sedan rullas i havregryn, pärlsocker eller kokos.
.
Vi tycker att de blir godast utan garnering. Eller barnen skulle nog gärna ha pärlsocker på, men jag tycker att det blir alldeles för sött då.
.
Jag gjorde en blåbärspaj med mandeltäcke till eftermiddagsfikat, samma recept som jag använde till rabarberpajen dagen innan. Den var så god så jag var tvungen göra en till, men den här gången använde jag blåbär.

5 kommentarer:

  1. Gu va fina barn!! Du måste vara stoltast i världen :) Kram från Sundsvall!

    SvaraRadera
  2. De är jättefina - när de är sams. Jag längtar tills de börjar baka mer avancerade saker och frågar var man hittar degvätskan eller liknande:)

    SvaraRadera
  3. Haha.. ja jag undrar fortfarande vart tusan man hittar den däringa degvätskan!

    SvaraRadera
  4. Verkar inte som ett dumt recept, får man nog prova. Chokladbollar är personliga bak favoriten sedan barnsben.
    Fin blogg förresten. :)

    SvaraRadera
  5. Tack för alla recept... Ska baka till min dotters förskola då hon ska bjuda på fika när hon fyller 4. Både ägg och mjölkallergiker där och vill att alla ska fika samma... Ha en bra söndag :)

    SvaraRadera