måndag 24 november 2008

Riddarbageriets pepparkakor

Igår bakade vi pepparkakor för fullt. Det var såå mysigt och gott. I år provade jag att göra en ny deg - Riddarbageriets. Jag har hört så mycket bra om dem att de är kryddiga och krispiga. Jag kände ingen större skillnad mot de pepparkakor jag brukar göra. Degen ska vila i kylskåp 1-2 veckor, så jag gjorde degen redan förra söndagen.

Riddarbageriets pepparkakor
600 g, 10 dl, vetemjöl
300 g, 3,5 dl, socker
250 g smör
125 g, 1,25 dl, vispgrädde
125 g, 1 dl, mörk sirap
7 g, 1 tsk, bikarbonat
7 g, 1 msk, kanel
7 g, 1 msk, ingefära
4 g, 1 tsk, nejlikor
4 g, 1 tsk, kardemumma
4 g, 1 tsk, pomerans

Blanda samtliga ingredienser till en smidig deg. Använder du hela kryddor, mixar du dem först och tillsätter sedan rätt mängd (=33 g)
Dela degen i 2 bitar. Rulla ihop och platta till dem.
Stoppa in bitarna i var sin plastpåse, knyt ihop och låt degen ligga i kylen i minst en vecka, gärna två.
Ta ut en påse i taget och knåda degen smidig.
Kavla ut degen så att den blir 2-3 mm tjock.
Grädda i 170 grader tills pepparkakorna fått ordentlig färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar