tisdag 19 augusti 2008

Långpannebröd med linfrö

Nu har jag ätit köpesbröd i flera veckor och är såå less. Så idag när regnet öser ner passar det att baka, fast å andra sidan har jag tre barn hemma som vill ha uppmärksamhet. Därför gör jag ett långpannebröd, som inte ska bakas ut förutom att tryckas ut i en långpanna.

Långpannebröd
50 g jäst
5 dl mjölk
2 msk honung
1 msk salt
1 dl linfrö
5 dl rågsikt
7 dl vetemjöl

1. Smula jästen i en bunke. Värm mjölken till fingervarmt 37°. Häll lite av mjölken över jästen och rör tills den löst sig.
2. Tillsätt resten av mjölken, honung, salt, linfrö, rågsikt och nästan allt vetemjöl, spara lite till utbakningen. Arbeta degen smidig tills den släpper skålens kanter.
3. Låt degen jäsa övertäckt ca 40 min.
4. Klä en långpanna, ca 30 x 40 cm invändigt med bakplåtspapper. Tryck ut degen i långpannan. 5. Låt jäsa ytterligare ca 30 min.
6. Grädda brödet i nedre delen av ugnen i 225° ca 15 min. Låt brödet svalna på galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar