torsdag 7 augusti 2008

Chokladmoussetårta

Ikväll ska jag träffa Anna och Maria och som vanligt är det jag som fixar efterrätten. Och som vanligt innehåller den choklad. Men för ovanlighetens skull misslyckades jag totalt. Jag gjorde den igår och hade alldeles för mycket på gång samtidigt. Jag lät den smälta chokladen svalna för länge, så istället för en mjuk och len mousse är den nu full i bitar. Tack o lov är den ganska god i alla fall - det är ju choklad.

Chokladmoussetårta
Botten:
300 g mandelmassa
3 st äg
2 msk kakao

Mousse:
200 g mörk choklad
6 mintchokladkakor, t ex After Eight
3 dl vispgrädde
1 äggula

Gör så här
1. Riv mandelmassan på ett rivjärn.
2. Vispa upp äggen och tillsätt kakao och den rivna mandelmassan.
3. Rör smeten jämn och smidig.
4. Häll smeten i en smord form och grädda i 175° i 20 minuter.
5. Tag loss från formen och låt kallna.
6. Smält chokladen i ett vattenbad. Tillsätt mintchokladen mot slutet.
8. Låt svalna något.
9. Vispa grädden och blanda hälften med den smälta chokladen.
10. Tillsätt äggulan till chokladsmeten.
11. Vänd till sist ner resten av grädden.
12. Bred ut smeten över mandelbottnen.
13. Förvara i antingen frysen eller kylen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar