torsdag 21 augusti 2008

Lime- och ingefärskaka

Idag öste regnet ner när jag vaknade, så då fick det bli en bakdag även idag. Men nu verkar det klarna upp ute, så jag kan kanske gå på en välbehövlig promenad senare. Känns som det var evigheter sedan jag var utanför dörren. Jag började med att göra Långpannebrödet med linfrö igen, det var så enkelt och gott. När det stod på jäsning provade jag ett nytt recept på en Lime- och ingefärskaka.

Lime- och ingefärskaka
100 g smör, rumsvarmt
2,5 dl strösocker
4 st ägg
1 tsk vaniljsocker
0,5 tsk salt
1 st lime
240 g vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk ingefära, mald
1 dl solroskärnor, rostade
1 dl mjölk

1. Rör smör och socker poröst.
2. Rör i äggen, ett i taget, vaniljsocker, salt, limeskal och pressad limesaft.
3. Blanda mjöl, bakpulver, ingefära och solroskärnor. Rör ner det och mjölken i smeten.
4. Häll smeten i en smord och bröad form.
5. Grädda i mitten av ugnen i 175° i ca 40 minuter.

Jag hade inga solroskärnor hemma, så det struntade jag i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar