fredag 5 februari 2021

Recept januari 2021

 Oj, jag hinner inte med. Vi har ju passerat månadsskiftet med en hel (arbets)vecka och jag har ju glömt att samla alla januari-recept i ett blogginlägg. Det blev inte så många recept och det speglar nog hur mycket jag har att göra just nu och att bloggen blir lite åsidosatt.

Men jag ska försöka prioritera bloggen mer under februari, för egentligen älskar jag ju att blogga och inspirera. Det ger även mig energi att sitta vid bloggen på kvällarna. Jag har en massa recept på lager som bara ligger o väntar på att jag ska hinna skriva ner dem.

Recept januari 2021

Januari började med laxfylld cannelloni i vitvinssås, en god fisk- och pastarätt som jag gjorde i två varianter – en med rökt lax och en utan. Tänk för bara en månad sedan hade vi fortfarande julpynt framme. Känns ju som en hel evighet sedan jag plockade bort allt med jul och så var det bara en månad sedan. Det är konstigt det där med tid.

En god gratäng med lite av det vi hade hemma resulterade i en fläskfilégratäng på morotsbädd som vi åt till pasta och ugnsstekt broccoli (favorit).

När det är helg äter vi ofta lite godare mat och en av januarihelgerna dukade vi upp oxfilé, hasselbackspotatis, broccoli och vitlöksostsås som ni förstår var det riktigt smarrigt. Hasselbackspotatis glömmer jag ofta bort när jag funderar på hur jag ska tillaga potatisen. Men nu ska jag börja tänka på denna goda potatis.

Varma pesto- och mozzarellamackor fixade Ida och bjöd mig på när jag behövde jobba sent. Så himla gott – för att inte tala om hur uppskattat det är att få experthjälp. Det här får nog bli en av våra kommande helgluncher. Nu har vi dessutom avokado hemma så vi kan lyxa till mackorna ytterligare lite.

Ljummen pasta- och kycklingsallad var också en middag som kom till av vad som fanns i kylskåpet och det blev supergott. Ida vill äta det snart igen.

Vi har ätit mycket gott i januari men månadens storfavorit blev denna asiatiska biffsallad med sötpotatis. Alltså den var så god och precis vad jag var sugen på – fräsch, matigt och gott. Och så himla färgglatt och vackert.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar