torsdag 14 januari 2021

Fläskfilégratäng på morotsbädd

 Idag kändes det som en normal dag på jobbet – fullt upp men inte samma stress som de senaste dagarna. Skönt att kunna jobba på i normalt tempo och även kunna se ett slut på dagens måste-jobb.

Nu ska jag dela med mig av gårdagens man-tager-vad-man-haver-gratäng som blev riktigt god. Älskade smaken av såsen som blandade sig med morötter och svamp. Jag hade helt klart kunnat vara utan köttet.

Fläskfilégratäng på morotsbädd

ca 1 kg fläsk(ytter)filé
2-4 morötter
1 gul lök
5 champinjoner
3 dl grädde
200 gr philadelphiaost
3 msk tomatpuré
1-2 tsk dijonsenap
1-2 msk fond
2-3 tsk paprikapulver
salt, peppar
3 dl grädde
200 gr philadelphiaost

Skiva köttet, riv morötterna grovt, hacka löken och dela champinjonerna.
Stek löken mjuk i stekpanna, lägg i botten på en ugnsform.
Stek morötterna och champinjonerna i omgångar, krydda med salt o peppar.
Lägg över i formen.
Stek köttet i skivor, krydda, dela ev. skivorna i strimlor (jag gjorde det).
Lägg överst i formen.
Koka ihop grädde, philadelphiaost, tomatpuré, senap, fond och paprikapulver.
Häll över allt i formen.
Tillaga i 20-30 minuter i 200 grader.
Servera till pasta och ugnsstekt broccoli.

Morötter, lök och champinjoner i botten.
Nyuttagen ur ugnen, mums.
Jättegott med ugnsstekt broccoli till gratängen och pastan.
Mysig och god middag

Perfekt helgmat, så nu tycker jag att ni testar det här antingen i morgon eller på lördag. Är vi överens? Själv är jag sugen på något gott kött med ett glas rödvin. Vi har så många spännande viner i vinkylen som jag är sugen att testa. Men det får bli lördagens middag för imorgon ska vi hämta mat på Ica Maxi vid middagstid så det blir nog något lättlagat efter att maten är hämtad och upp-packad.

Visst har ni koll på att det är fredag imorgon. Och i dessa Corona-tider blir det som vanligt en lugn hemma-helg. Men efter den här veckan känns det faktiskt riktigt bra att bara vara hemma med familjen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar