söndag 17 januari 2021

Oxfilé, hasselbackspotatis, broccoli och vitlöksostsås

 Nu äntligen känns det som jag har sovit ikapp all sömn jag missade när jag inte kunde sova natten mellan måndag o tisdag. En vecka tog det nästan, men bättre sent än aldrig….

Nu känner jag mig riktigt pigg och full av energi, har t.o.m hunnit städa lite på morgonen innan jag satte mig för att äta frukost.

Igår blev det den goda middagen jag hoppades på men det blev inga utsvävningar utan vi gjorde det enkelt för oss. Stekt oxfilé i skivor, hasselbackspotatis, ugnsstekt broccoli, vitlöksostsås, (köpt) rödvinssås och sallad.

Hasselbackspotatis

potatis
smör
salt
peppar
ströbröd

Skala potatisarna och skär i 3 mm tunna skivor men så att de håller ihop i bottnen. Tips! lägg potatisen i en träslev när du skär i skivor så skär du inte igenom.
Lägg potatisarna i en smord ugnsform.
Smält smör och pensla potatisarna. 
Strö över salt o peppar och avsluta med ströbröd. 
Baka potatisarna i ugnen i 200° i 45 minuter. 
Känn med en sticka att den är mjuk rakt igenom.

Ugnsstekt broccoli

färsk broccoli
olja
salt

Skär broccolistammen i skivor och resten i mindre buketter.
Lägg i ugnsform, droppa över lite olja och salta.
Tillaga i 200 grader ca 20 minuter.

Vitlöksostsås

färskost med vitlökssmak (eller annan smak är också gott)
3 dl grädde
salt, peppar

Lägg ost och grädde i en kastrull, koka upp på låg värme.
Koka ihop några minuter, smaka av med salt o peppar.

Stekt oxfilé

oxfilé i skivor
smör
salt, peppar

Stek skivorna i smör i en rejält varm stekpanna 2-3 minuter på varje sida.
Salta o peppra.

Sallad

isbergssallad
rödkål
mango, fryst tinad
sojabönor, frysta tinade
tomater
gurka
paprika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar