onsdag 20 januari 2021

Ljummen pasta- och kycklingsallad

 Idag lyckades jag riktigt bra till middagen. Ida gav det fullpott och tyckte att vi kunde äta det jätteofta. Vilken lycka! Eftersom jag också älskade salladen och den är superenkel att göra så kommer jag nog göra den snart igen.

För nån vecka sedan tänkte jag återanvända det här receptet, så jag blandade i ordning marinaden tidigare på dagen. Men sedan blev det ändrade middagsplaner och marinaden fick stå kvar på bänken. Men idag kom den till användning till kyckling istället.

Jag har andra liknande salladsrecept på bloggen. Jag tycker det blir så himla gott när man steker kycklingen och låter den koka i en god sås och sedan häller man kyckling och sås över salladen. Ingen dressing behövs tack vare det.

Ljummen pasta- och kycklingsallad

Marinerad kyckling

1 kg kycklinglårfilé
0,5 dl olivolja
2 msk balsamvinäger
2 msk soja
2 msk thaichilisås
salt o peppar

Blanda ihop marinaden.
Dela kycklingen i mindre bitar och lägg i marinaden.
Låt marinera några timmar.
Stek kycklingen med marinaden i omgångar.
Smaka av med thaichilisås, salt o peppar.
Låt sedan stå o småputtra tills allt det övriga också är klart.

Sallad

Använd det du tycker om eller har hemma för dagen. Detta använde jag idag.

isbergssallad, machésallad, mangold, rödkål
gurka, tomat, paprika

Skär sallad och grönsaker i mindre bitar och blanda ihop.

Pasta

Använd nån rolig och god pasta och koka enligt anvisningarna i saltat vatten.
Häll bort vattnet och låt ev. svalna något men inte bli kall.

Ljummen pasta- och kycklingsallad

Lägg salladen i botten på ett salladsfat.
Lägg pastan på salladen.
Häll kycklingen och såsen (den kokade marinaden) över pastan och salladen.

Ät o njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar