tisdag 22 december 2020

Saffranskokosbollar med choklad


I dag har jag semester och tänker pyssla i köket mest hela dagen. Just nu väntar jag på att 2 satser av mitt favorit-fröknäcke ska torka i ugnen. Medan jag väntar på det och innan jag börjar baka fjolårets favoriter – kanelkakor, tänkte jag ge er receptet på de goda saffranskokosbollarna som Olivia bjöd på för några veckor sedan.

De var supergoda och eftersom hon vet att jag inte är så förtjust i vit choklad gjorde hon en omgång med mjölkchoklad också. Det är kärlek det! Jag hann dock inte smaka så många för de blev Idas favoriter och hon åt upp de flesta.

Saffranskokosbollar med choklad

0,5 dl vispgrädde 
150 g choklad, vit eller mjölkchoklad 
0,5 paket saffran à 50 g
30 g smör
0,5 dl kokos 

Hacka chokladen.
Värm grädden i en kastrull, tillsätt saffran och chokladen.
Ta av från värmen och låt chokladen smälta. 
Rör om till en slät smet, tillsätt smör, låt det smälta och tillsätt till sist kokos. 

Låt svalna, ställ sedan in i kylen och låt stelna. 
Rulla till bollar, förvara i kylen till servering

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar