lördag 19 december 2020

Fräsch nötfri Rocky Road


Rocky Road är mitt favoritgodis, jag älskar kombinationen av sött, salt och choklad. Finns inget bättre! Jag gör den alltid nötfri och saknar inte alls de salta jordnötterna, för det finns så många bra alternativ för att få med det salta.

Här hittar ni mitt favorit-alternativ med salta frön. I år har jag testat en ny variant med salta tacochips och de goda tranbärs-dumle som finns i år. Jag tycker att min vanliga variant med frön är godare men många tycker bättre om den här varianten. Smaksak alltså! Tranbärssmaken på dumlen gör att det känns lite fräschare.

Fräsch nötfri Rocky Road

300 g mörk god choklad
20 st dumlekola med Tranbärssmak
2 dl mini-marshmallows
2 dl krossade tacochips 

Smält chokladen på låg värme i vattenbad (i en skål över kokande vatten).
Klipp dumlekolorna på mitten.
Häll ner de krossade tacochipsen i chokladen, rör runt.
Avvakta ett lite tag så att chokladen svalnar lite rör sedan ner dumle och marshmallows.
Fyll smeten i en avlång bakpappersklädd form (ca 1,5 liter). 
Låt stelna i kylskåp.
När kakan har stelnat, skär upp den i bitar.

Den här tranbärs- och tacochips-varianten är slut sedan länge (jag sa ju att jag älskar Rocky Road) så idag tänkte jag göra vanliga Rocky Road. Men gissa om jag blev besviken när jag öppnade påsen med salta och rostade solroskärnor och det stank härsket. Så besviken!

Men vilken tur att jag kände stanken på en gång och inte insåg hur dåliga de var först efter att jag hade blandat ihop allt. Nu har jag inte förstört de andra ingredienserna utan behöver bara köpa nya solroskärnor och kan göra goda Rocky Road. Bara lite synd att jag inte får mumsa på dem som lördagsgodis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar