onsdag 4 november 2020

Gulaschsoppa

I dag sken solen när jag promenerade hem, så underbart, men nu är det alltför ofta småtråkigt väder ute och då är det extra gott med en värmande soppa. Den är vardagsvarianten på gulaschsoppa går snabbt att koka ihop, framför allt jämfört med en gulaschsoppa med kött. Här hittar ni mitt favoritrecept på en sån lite mer exklusiv soppa.


Gulaschsoppa

1 gul lök, hackad
1 vitlöksklyfta, finhackad
5 hg köttfärs
2 msk paprikapulver
salt o peppar
2 burkar krossade tomater
5 dl vatten
2 köttbuljongtärningar
4 stora potatisar i bitar
2 morötter i skivor
ev. 2 röda paprikor i bitar

Stek lök, vitlök och köttfärs.
Krydda med salt, peppar och paprikapulver.
Tillsätt allt det övriga och låt koka i ca 20 min tills morötter och potatis är mjuka.
Servera tillsammans med goda tillbehör så som crème fraiche, tortillachips och/eller gott bröd.


Jag använde inte paprika i soppan den här gången eftersom ingen i familjen är jätteförtjust i varm paprika och jag tycker att det räcker med potatis och morötter.


Jag trodde det skulle bli en spännande dag i dag med mycket nytt, men det blev inte riktigt så. Nog trodde väl de flesta av oss att vi skulle få veta vem som vann det amerikanska presidentvalet redan när vi vaknade. Men nu är det snart dags att gå o sova och det är fortfarande inte klart.

Dessutom trodde vi att det skulle bli lokala restriktioner i Norrbotten i eftermiddag, men de avvaktar några dagar och hoppas att vi skärper oss utan restriktioner. Nytt möte mellan regionens smittskyddsläkare och Folkhälsomyndigheten om några dagar. Så nu hoppas jag att alla sköter sig och håller sig hemma så mycket som möjligt och att man tänker till lite extra vid många olika tillfällen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar