torsdag 26 november 2020

Chicken Thai

När Leif fyllde år för några veckor sedan önskade han sig en gammal favorit till middag - chicken thai. Jag hade fullt upp med att laga maten och äta den goda grytan så jag glömde ta något bra kort. Men jag vill ju inte låta bli att dela med mig av denna goding så ni får stå ut med tråkigt kort. Men jag lovar - det är jättegott.


Chicken Thai

Marinad
2 msk olja
3 msk thaichilisås
3 vitlöksklyftor
1 tsk soja
1 tsk worcestershire sauce
4 droppar sesamolja
2 cm färsk ingefära (riven)
saften av ¼ citron

7 hg kycklingfiléer
3 dl grädde
2 dl mjölk
salt

Blanda alla ingredienser till marinaden.
Skär kycklingfiléerna i bitar och lägg dem i marinaden.
Låt stå i några timmar.
Stek kycklingen och marinaden.
Blanda grädden och mjölken och häll i grytan.
Låt koka ihop i några minuter.
Salta.
Servera till ris.

Kycklingen som fick stå i sin marinad i några timmar

Åh vad jag längtar till imorgon då det äntligen är fredag. Den här veckan har varit riktigt stressig så det känns så himla skönt med helg och ledigt. Som jag ska njuta. I stressiga perioder då man borde sova för att orka med bättre, då sover jag sämre. Så nu har jag vaknat alldeles för tidigt flera dagar. Så typiskt.

Idag stämplade jag ut tidigt och har storstädat sedan dess, så det har blivit några timmar. Inte det roligaste som finns, men då målet med städning är att få advents- och julpynta blev det genast lite roligare att städa. Och vem älskar inte ett storstädat hem? Oavsett julpynt eller inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar