måndag 11 maj 2020

Havreformar med chokladkolakräm

Ska vi avsluta den här måndagen med något riktigt gott? Just måndagar behöver man ofta muntras upp lite, eller hur? Fast det har faktiskt varit en riktigt bra måndag för mig. Så skönt, för måndagar brukar inte vara min favoritdag. Men nu har det kanske ändrats.

Men jag skulle inte tacka nej till en sån här godbit som jag bakade i lördags. Men de ligger i säkert förvar i frysen för att kunna tas upp när vi är riktigt fikasugna. För så mycket gäster har man ju inte nu för tiden.


Havreformar med chokladkolakräm

15-20 st

Havreformar

160 g smör
1,5 dl havregryn
2,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
0,5 ägg
1 dl socker

Chokladkolakräm

75 g smör
1 dl florsocker
0,5 msk mjöl
1 msk kakao
1 msk vaniljsocker
2,5 msk grädde

Havreformar
Smält smöret. 
Knäck ett ägg i ett glas och blanda ihop med en gaffel.
Häll ungefär halva ägget i en skål, blanda ner sockret och vispa ihop.
Häll i det avsvalnade smöret. 
Blanda de torra ingredienserna för sig och rör sedan ner till en klumpfri smet. 
Fyll aluminiumformar till knappt hälften. 
Grädda i 175 grader ca 12-15 min.
Gör chokladkrämen under tiden.

Chokladkolakräm
Blanda alla ingredienser till chokladkolakrämen i en kastrull.
Koka upp och låt den koka så att den tjocknar. 

Gör hål i havreformarna och fyll varje hål med ca 1 msk chokladkolakräm medan de är varma.
Låt kallna.


Nästa gång gör jag hålet lite större så det blir lättare att fylla med chokladkolakrämen. Då blir de nog även lite vackrare om krämen håller sig i hålet. Men det är ju viktigare att det är gott än vackert och de var otroligt goda. Jag älskar ju både havrekakor och choklad så den här kombon var perfekt.

Havresmet
Fyll formarna till ca hälften.
Nygräddade och varma
Gör hål i formarna på en gång.
Fyll sedan formarna med god chokladkolakräm.
Låt svalna innan du provsmakar

Med tanke på hur tidigt jag vaknade i morse borde jag vara trött, men det är jag inte. Men det börjar nog ändå bli dags att gå o lägga sig men jag fastnade framför Diggiloo på tv och det var så många bra låtar efter varandra just nu så jag tar mig inte här ifrån. Längtar efter sommar och längtar efter konserter.

Ha en bra fortsättning på måndagen och veckan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar