måndag 11 maj 2020

Lugn start

God morgon!

Måndagmorgon innebär som vanligt att jag vaknar tidigt och tar en lång och lugn frukost innan jag väcker Ida och sedan cyklar i väg till jobbet.

Jag tänkte skriva att morgonruschen drar igång, för så brukar det vara. Men det märks att barnen har blivit större och fixar det mesta själv numera. Så oftast är det ingen rusch och stress på morgonen. Inte vad jag märker av i alla fall eftersom jag oftast åker i väg till jobbet ganska direkt efter att jag har sett att Ida är vaken och uppe. Isak som går sista året på gymnasiet har ju distansundervisning och ganska få lektioner och de börjar sällan (aldrig) direkt på morgonen.

Frukost med fin utsikt

Har ni sett att de fina och luktfria liljorna jag fick i den fina tack-buketten för nästan två veckor sedan fortfarande är så himla fina? Även några andra rosa blommor från samma bukett har hållit sig fina länge. Kan inte speciellt mycket om blommor så har tyvärr inget namn på dem. Helt otroligt hur länge jag har fått njuta av den här buketten, och än är det inte över.

Oftast när jag äter frukost själv, gör jag mig en kopp te och en macka och sätter mig framför datorn vid köksbordet med Nyhetsmorgon på i bakgrunden. Oftast blir det ingen lång stund jag sitter där på vardagsmorgnar förutom just då på måndagar då jag oftast sitter nån timme och hinner läsa igenom det mesta jag vill på datorn.

Varför jag vaknar så tidigt på måndagar? Jo, för Leif åker i väg på jobb och kliver oftast upp vid 4-5-tiden och då kan jag sällan sova vidare.

En typisk frukost när jag är ensam - en kopp te, en macka och datorn.

I dag blev jag klar extra tidigt och skulle ju hinna med ytterligare en kopp te, men jag tror jag sparar mig. För jag vet hur te-sugen jag blir när jag kliver in på jobbet och det känns lite väl mycket att hinna med tre koppar före klockan ens har hunnit bli åtta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar