tisdag 21 november 2017

Lövbiffsgryta

Nu är jag inne i en laga-mat-i-min-crock-pot-period igen. Det är så himla smidigt då maten klarar sig själv och dessutom är både ugnen och spisen lediga till annat. Det tar lite tid att lära sig hur länge det tar att tillaga saker i en crock pot, ibland lyckas man och ibland inte. Den här lövbiffsgrytan lyckades jag med.


Lövbiffsgryta

1 kg lövbiff
salt, svartpeppar
1 gul lök
2 msk dijonsenap
0,5 dl tomatpuré
4 tsk curry
1-2 dl vatten
3 dl grädde

Skär lövbiffen i strimlor. Hacka löken.
Bryn köttet och löken i omgångar, lägg över i crock-pot-grytan.
Krydda med salt, svartpeppar och curry.
Blanda ner senap, tomatpuré, vatten och lite grädde i grytan.
Låt koka i 3 timmar på låg temperatur.
Tillsätt mer grädde, koka upp.
Servera med kokt ris och sallad.

Jag tycker egentligen inte om senap, har det aldrig till korv eller julskinka, men i grytor ger det sån himla god smak oftast tillsammans med just tomatpuré. Här kryddar jag dessutom ganska rejält med curry och det blir en supergod smak på såsen.

Har du ingen Crock pot så kokar du grytan på spisen i ca 20 minuter istället och drar då ner på vattnet en aning och tillsätter all grädde på en gång.

Smarrig gryta
Älskar min nya crock-pot - snygg o praktisk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar