fredag 4 januari 2013

Rimma, steka och griljera skinka

Nu är det kanske bara vi som är så tokiga att vi steker och griljerar en skinka 1 januari. Men jag publicerar det här inlägget nu (istället för att vänta till december då det är aktuellt igen) så vet jag och ni var jag har receptet/tillvägagångssättet nästa jul när det är dags igen. Hur många av er köper skinka av en bonde? Eller köper ni rimmad skinka eller ni kanske köper färdigkokt som bara behöver griljeras? Färdigkokt är ju väldigt bekvämt, men är det lika gott?


Rimma, steka och griljera en skinka på ca 4 kg
Rimma
Stick skinkan så djupt man kan med en potatissticka ca 500 hål 2 ggr/dag.
Lägg i 20-procentig saltlake och täck skinkan helt. Förvara kallt.
Låt ligga i saltlake och stick hål minst 3 dygn.



Ugnsstek
Ta upp och torka av.
Stek i ugnen.
Börja på 75 grader i 2 timmar.
Höj till 85 grader i 2 timmar.
Hög sedan till 110 grader och stek tills innertemperaturen är 72 grader i tjockaste delen.



Griljera
Låt skinkan svalna något.
Blanda ihop
2-3 msk ströbröd
2 msk senap
ev. ägg (Jag kör alltid äggfritt och det går hur bra som helst)
Bred över skinkan och griljera högt upp i ugnen i 225 grader i ca 10 minuter.

Skinkan vi gjorde, nu efter jul och nyår, från grunden smakar så mycket godare än den färdigkokta skinkan vi åt till jul. Tack Micke S för receptet! Så trots att jag har ätit en massa skinkmackor under jul går det ner några till eftersom det här känns som något helt annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar