torsdag 21 juli 2011

Kalas-smörgåstårta

Vaknade för ett tag sedan och har precis suttit på altan och ätit lyx-frukost, jag tog en bit från smörgåstårtan som blev kvar från min födelsedag. Jag och Ida är de enda som är hemma och vakna, Olivia sover, Isak har sovit med min kusin i deras stuga och Leif var tvungen att jobba idag. Funderar på att göra en till omgång rabarbersaft av all vår rabarber. Jag har ett nytt recept på saft som ligger och väntar men jag tror jag använder det gamla vanliga som är så enkelt och blir så god saft av.

På måndag börjar jag jobba medan Leif och barnen åker till Jämtland så jag måste hinna tvätta lite kläder också som de kan ha med sig. Jag ska bara jobba en vecka sen har jag semester i två veckor till, så nästa fredag efter jobbet flyger jag till Jämtland och är där några dagar innan vi bilar hem tillsammans.
Kalas-smörgåstårta
Dagen före servering:

Kantskär
36 skivor Rasker rostbröd, både vanlig och fiber använde jag

Blanda ihop allt till lager 1:
4 kokta ägg
150 g philadelphiaost
lite grädde för att göra det smidigare
salt och peppar

Blanda ihop allt till lager 2:
ca 15 (ganska små) skivor skinka, klippt i små bitar
2 små burkar krossad ananas, avrunnen
1 burk crème fraiche
1 msk majonäs
salt o peppar

Blanda ihop allt till lager 3:
ca 100 g bredbar leverpastej
ca 100 g gurksallad
lite grädde för att göra det smidigare

Vispa ihop allt till täcklagret:
2,5 dl vispgrädde
1,5 dl crème fraiche
0,5 dl majonäs

Samma dag som servering
Garnering:
krossade ostbågar runt om
3 kokta ägg
0,5-1 kg oskalade räkor som skalas
citronskivor i kvartar
några skivor skinka, klippt i småbitar
vindruvor
körbärstomater
konserverade mandarinklyftor
salta pinnar

Dagen före smörgåstårtan ska ätas:
Lägg 9 skivor på ett fat. Ev. behöver några skivor delas för att passa på fatet.
Bred på äggblandningen.
Lägg på 9 skivor till.
Bred på skinkblandningen.
Lägg på ytterligare 9 skivor.
Bred på leverpastejblandningen.
Lägg på de sista 9 skivorna.
Bred på täcklagret. Ev. kan man vänta med det tills dagen efter och garneringen.
Plasta in och låt stå kallt i ca 1 dygn.
Garnera strax innan servering.
Den här smörgåstårtan blev god tycker jag, förra gången jag gjorde en smörgåstårta tog leverpastejsmaken över för mycket så den här gången hade jag mindre leverpastej. Dessutom var jag lite slö och köpte färdig gurksallad som jag blandade leverpastejen med. Jag tycker om att ha mycket frukt och grönsaker på tårtan för att den inte ska bli så mastig. Nästa gång struntar jag i att ha skinka uppepå, den var onödig tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar