måndag 18 juli 2011

Ost- och kantarellomelett - LCHF

Idag har vi städat huset, handlat, bakat lite till och förberett tårtor så nu är jag redo för kalas i morgon. Hoppas vädret är med mig så att vi kan sitta ute, sommarkalas är så mycket mysigare om de firas i trädgården. Barnen är roliga, vid 22-tiden började de storstäda och röja i Isaks rum. Men man får väl vara nöjd att de alls vill städa och otroligt att Olivia vill hjälpa lillebror. Hon är inne i en städperiod, förra veckan röjde hon och gjorde jättefint i sitt rum och nu styr hon upp Isaks rum.

Som jag redan har skrivit ligger jag efter med recept. Den här kantarell-och ostomeletten gjorde jag till mina föräldrars guldbröllopsdag den 23 juni, nästan en månad sedan. Omelett är ett bra alternativ till paj för de som vill undvika kolhydrater.
Ost- och kantarellomelett - LCHF
5 ägg
3 dl grädde
2-3 dl kantareller
3 dl Västerbottensost
salt och peppar

Fräs svampen i smör. Krydda med salt och peppar.
Häll svampen i en smord ugnsform.
Strö över osten.
Vispa ihop ägg och grädde. Smaka av med lite salt och peppar. Tänk på att osten är salt.
Häll äggstanningen över svampen och osten.
Grädda i ca 200 grader i ca 20 min, till omeletten har stelnat och blivit gyllenbrun.

Kantareller och Västerbottensost passar så bra ihop och denna omelett var inget undantag. Recepten på kantarellpaj och varm kantarellsallad innehåller också kantareller och Västerbottensost. Har ni inte provat så gör det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar