lördag 9 juli 2011

Kycklingkebabrulle

Vi är en familj som älskar att grilla. Vi grillar i stort sett varje dag på sommaren, nån dag då det regnar kan vi laga mat på spisen istället. Men idag regnade det inte och ändå gjorde vi något annat än grillade till middag. Vi blev så sugna på kycklingkebabrulle så vi gjorde det istället. Jag var lite sugen att göra en nektarinpaj idag men det har varit så varmt och så hög luftfuktighet så jag orkade inte börja göra paj.
Kycklingkebabrulle
1 kg kycklingfilé
Marinad:
0,75 dl rapsolja
1 vitlöksklyfta
1 msk sambal oelek
1 msk färsk oregano
1 msk färsk timjan
1 tsk mald spiskummin
1 tsk kebabkrydda
salt och peppar
2 msk citronsaft
Tillbehör:
libabröd
isbergsallad
tomat
gurka
rödlök
kebabsås

Blanda ingredienserna till marinaden.
Skär kycklingen i småbitar och rör ner det i marinaden, låt det stå och dra i nån timme.
Ta upp och stek i omgångar.
Skär alla grönsaker i småbitar.
Lägg libabröden på tallrikar och lägg på ordentligt med sallad, gurka, rödlök, tomat, kycklingen och sist kebabsåsen.
Rulla ihop till en rulle. Sätt lite folie i slutet av rullen så ramlar det inte ut på "baksidan" dessutom blir det inte lika kladdigt att hålla.
Vilken succé det här blev till middag. Vi åt upp ett helt kilo kycklingfilé och alla tyckte det var såå gott. Isak åt tacosalsa till kebabrullen istället för kebabsåsen och tyckte att det var gott. Det här kommer vi göra många fler gånger. Nästa gång gör jag nog även en vitlöksdressing.

Det var första gången jag provade libabröd och jag tyckte de var riktigt goda. Hittar man inte libabröd kan man använda mjuka tortilla som man kan använda till tacos. Men jag är inte så förtjust i tortillabröd så det här var en positiv överraskning. De var inte så lätta att hitta däremot, till slut hittade vi det på Willys.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar