måndag 4 juli 2011

Rosa frosting

I dag har jag varit på plantrea och köpt lite sommarplantor. Köpte några penséer i våras och hade inte tänkt ha nå mer sommarblommor i år eftersom vi håller på att renovera och har fullt upp med det. Blommor är ju inte min starka sida och måste jag välja bort ett hemmajobb så blir det blomskötsel som väljs bort. Men nu när det var rea kunde jag inte motstå lite vackra blommor för nog är det ändå fint med lite färgklickar från blommor och inte bara buskar i trädgården.

Till Idas kalas hade jag bakat små kokosmuffins i småbrödsformar. De blev väldigt små och söta och precis lagom storlek till ett kalas med flera sorters kakor. Innan kalaset tog jag bort pappersformarna och sen spritsade jag rosa frosting på dem så att det blev ännu finare och sötare. Jag har haft problem med att hitta en bra frosting. De har varit för söta, för smöriga eller för rinniga. Men den här varianten var bra. Den var rinnig från början men efter att ha vilat i kylskåp ett tag blev det bra konsistens.
Rosa frosting
75 g smör
1 dl florsocker
150 g färskost
75 g vit choklad
0,75 tsk pressad citron
några droppar röd karamellfärg

Rör smör och florsocker fluffigt, tillsätt färskosten.
Smält chokladen i vattenbad och tillsätt den.
Droppa i lite citronsaft och karamellfärg. Rör ihop och ställ in i kylen en stund.
Spritsa på muffins.

Äntligen lyckades jag med frosting. Den här kommer jag använda mig av i fortsättningen när jag ska göra frosting. När den var nygjord var den ganska rinnig och då passade jag på att sätta den i spritsen. Sen fick spritsen med innehåll vara i kylskåpet några timmar innan jag spritsade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar