lördag 15 maj 2010

Mjölkchokladkladdkaka

Vilken härlig långhelg vi har med högsommarvärme. Perfekt med kristihimmelfärdshelg och extraledigt, hade känts jobbigt att sitta inne på kontoret dessa dagar när sommaren äntligen kom. Känns nästan som att sommarlovet har börjat. Ida är ute och busar hela dagarna och blir så svettig så igårkväll tog jag fram saxen och klippte kort lugg på henne. Hon blev så gullig och jag tror att hon själv tycker det är skönt att slippa hår i ögonen. I dag varierade vi oss lite till middag, istället för att grilla åt vi surströmming. Efter surströmming är det extra gott med kladdkaka och eftersom jag hade en chokladkaka i skåpet som behövde användas upp gjorde jag en smarrig mjölkchokladkladdkaka.
Mjölkchokladkladdkaka
100 g smör
100 g mjölkchoklad
2 dl socker
2 ägg

2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1½ tsk vaniljsocker
2 msk kakao

Smält smör. Bryt chokladen i bitar och lägg i smöret så det smälter.
Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda vetemjöl, bakpulver, vaniljsocker och kakao. Rör ner i äggsmeten.
Rör sedan ner smör- och chokladblandningen.
Smörj och bröa formen. Häll i smeten.
Grädda i 200 grader i ca 12-15 min. Håll koll, så den är kladdig i mitten.
Servera med glass eller grädde och bär!

Jag tog ut kakan exakt rätt tid, den höll ihop men var ändå kladdig. Istället för vanlig mjölkchoklad använde jag Marabous specialutgåva som heter Vinter och har smak av bl.a. kanel och kardemumma. Det blev väldigt gott i kakan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar