torsdag 13 maj 2010

Kardemummakaka äggfri

Idag är det årets första dag med sommarvärme, i alla fall om man håller sig lite i lä. Sedan Isaks pricktest har jag funderat vad jag ska baka med lite ägg i för att han ska kunna testa. Jag vill göra nånting som ska vara länge i ugnen och inte innehålla alltför mycket ägg. En vanlig sockerkaka var inte att tänka på pga äggmängden. Då kom jag på att jag har ett recept på en jättegod kardemummakaka som är äggfri. Jag använde det receptet men tillsatte dessutom en äggula. En första liten liten tugga gick bra för honom. Lite senare ska han få en till tugga.
Kardemummakaka äggfri
6 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 dl strösocker
1 tsk stött kardemumma
100 g smör
2,5 dl mjölk eller grädde
pärlsocker till garnering

Blanda alla torra ingredienser i en skål.
Finfördela margarinet i de torra ingredienserna.
Rör ner mjölken eller grädden.
Häll smeten i en smord, ströad rund form.
Strö på rikligt med pärlsocker.
Grädda i 200-225˚ i ca 45 minuter.

Det här kardemummakakereceptet är från mamma ursprungligen, hon gjorde den lite då och då under min uppväxt. Eftersom den är äggfri i orginalet har jag också gjort kakan ibland för den fungerar lika bra som mjölkfri. Då använder jag mjölkfritt margarin och havremjölk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar