söndag 23 maj 2010

Mini-halloncupcakes med crème fraiche-frosting

Väderprognosen visade på dåligt väder i helgen så jag hade planerat in en bak-helg. Nu blev ju vädret hyfsat bra, soligt men lite blåsigt, trots det bakade jag mini-cupcakes idag. Eftersom jag tycker om att bjuda på många och små kakor istället för stora och få bakade jag dem i småbrödsformar. Småbrödsformar är storleken mellan knäck- och bullformar.
Mini-cupcakes med crème fraiche-frosting
1 st ägg
0,75 dl strösocker
25 g smör
1,75 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
0,5 dl mjölk
0,5 dl frysta hallon, (behöver inte tinas)
crème fraiche-frosting
1 dl crème fraiche (den fetaste varianten)
100g philadelphiaost
1-2 tsk florsocker
lite rivet citronskal

Ställ ut småbrödsformar med jämna mellanrum på en bakplåt.
Rör ihop ägg och socker lätt. Smält smöret och rör ner i äggsmeten.
Blanda vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker och rör ner i smeten tillsammans med mjölken.
Häll smeten i en spritspåse och spritsa en klick i varje form. Smeten ska fyllas till en liten bit under formens kant. Det går också att klicka ut smeten med en sked, men det är jobbigare.
Lägg en liten bit hallon i varje form och grädda mitt i ugnen i 200° ca 10 min. Låt kallna.
Frosting
Vispa crème fraîche så den blir så hård som möjligt. Vispa sedan ner philadelphiaosten.
Smaksätt med rivet citronskal och lite florsocker. Det ska bara ta udden av det lite syrligt vassa i cf:en.

Det här blev en bra storlek om man har flera olika sorter eller på barnkalas. Frostingen blev ganska syrlig men det tycker jag om. Det skulle vara finare om man garnerade med ett hallon också, men när det var dags för garnering längtade jag ut i solen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar