onsdag 5 maj 2010

Broccolisoppa

Nu vill jag har lite vårvärme. Solen skiner nästan varje dag och det ser så varmt och skönt ut ute. Men det är det inte. När ska värmen komma hit? Idag gjorde jag en currykryddad morotssoppa och en broccolisoppa till middagen. Morotssoppan var populärare. Ofta till soppa har jag lite kylskåpsrensning. I dag hittade jag räkor, kräftstjärtar, spagetti klippt i småbitar och gurka i kylskåpet som serverades i småskålar och var och en tog det den ville till sin soppa.

Broccolisoppa
1 st gul lök
1 st vitlöksklyfta
1 msk olivolja
500 g fryst broccoli
1 l vatten
2 st höns- eller grönsaksbuljongtärningar
1 msk maizena majsstärkelse + 2 msk vatten
1 msk pressad citron
2 krm vitpeppar, nymald
ev salt

Skala och hacka lök och vitlök. Hetta upp oljan i en gryta och fräs löken där i.
Tillsätt broccoli, vatten och buljongtärningar. Koka upp soppan och låt sjuda ca 5 min.
Mixa soppan slät med en mixerstav eller i matberedare.
Rör ut majsstärkelsen i vatten och red soppan. Koka upp.
Smaka av med citron, peppar och eventuellt salt.

En soppa med mycket smak av broccoli, så de i familjen som inte tycker om broccoli åt inte så mycket. Men jag tyckte att det var en riktigt god soppa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar