lördag 10 april 2010

Äppelpaj med cornflakes

Olivia är på badhuset med en kompis. Leif och Isak är på bio och Ida äter lördagsgodis så jag har det väldigt lugnt. Äppelpajen jag gjorde i måndags hade inte varit helt fel att fika lite av nu...men den är slut.
Äppelpaj med cornflakes
Pajdeg:
4,5 dl vetemjöl
1 dl socker
200 g smält smör
Fyllning:
4-5 skivade äpplen
1 msk kanel
1 msk vaniljsocker
Smultäcke:
2 dl havregryn
1 dl socker
2 dl cornflakes
150 g smält smör

Arbeta samman ingredienserna till pajdegen.
Tryck ut den i en form och förgrädda 10 min i 175 grader.
Täck degen med äppelskivor pudrade med kanel och vaniljsocker.
Blanda ingredienserna till smultäcket och strö över.
Grädda pajen 25 min i 175 grader.

Jag hade inte cornflakes hemma så jag tog ricekrispies istället. Det blev en mäktig paj med både pajdeg och smultäcke så den räcker till många personer. På slutet av gräddningstiden höjde jag värmen till 200 grader. Pajdegen kan man nog förgrädda mer än 10 min eller på högre ugnsvärme. Det knastrade lite om pajdegen så nästa gång drar jag nog ner på sockret lite. För det kommer bli en nästa gång för det var en riktigt god variant av äppelpaj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar