fredag 20 december 2019

Nubbesallad

Nubbesallad eller Gubbröra? Vad är skillnaden? Jag vet faktiskt inte, när jag googlar verkar alla ha olika åsikter dessutom så jag blev inge klockare. Det spelar inte så stor roll, men gott är det i alla fall oavsett vad det heter. 

Den här nubbesalladen hittade jag hos Fredriks fika och den var riktigt god och innehåller precis det jag vill ha i en nubbesallad (eller gubbröra kanske).


Nubbesallad

1 burk matjessill (à 200 g)
1 dl gräddfil
2 msk majonnäs
0,5 dl finhackad rödlök
0,5 dl finhackad purjolök
2 msk finhackad dill
3-4 kokta potatisar i små bitar
2 hackade hårdkokta ägg
salt och svartpeppar

Skär matjessill i mindre bitar.
Blanda med gräddfil, majonnäs, rödlök, purjolök, dill, potatis och ägg. 
Smaka av med peppar och ev salt. 
Låt gärna nubbesalladen stå i kylen över natten, den är ännu godare dagen efter.


Jag serverade nubbesalladen i små portionsglas och sedan fick den som ville ta en knäckebrödsbit till också. Jag har svårt att bestämma vad som är godast - att äta den som den är eller på en bit hårdbröd. Vad tycker du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar