söndag 13 augusti 2017

Revbensspjäll med äppelglaze

Grillsäsongen är långt ifrån över trots att det är lite höstkänsla i luften mest varje dag. I dag grillade vi kyckling men tidigare i veckan grillade vi tjocka revbensspjäll för första gången i år och vi smaksatte med äpple.


Revbensspjäll med äppelglaze

1 kg tjocka revbensspjäll
Lag
1 gul lök
5 svartpepparkorn
2 kryddpepparkorn
1 lagerblad
1 msk salt
Äppelglaze
2 msk koncentrerad äppeljuice
2 msk äppeljuice
1 msk flytande honung
1 msk honung
1 msk senap
1 tsk salt
1 krm svartpeppar

Lagen
Skala och dela löken i fyra delar.
Koka upp så mycket vatten så att det täcker köttet.
Lägg i samtliga ingredienser till lagen.
Lägg ner köttet och låt koka i ca 45 minuter, koka tills benen nästan lossnar.
Ta upp revbenen ur lagen och lägg åt sidan en stund.
Dela revbenen i bitar.
Glazen
Blanda ihop alla ingredienser till glazen.
Grilla revbenen tills de är gyllene. 
Lägg dem med bensidan nedåt och pensla med glazen ett par gånger.
Revbenen ska få smak och färg av glazen.

Jag som inte tycker om senap var lite skeptisk till att ha senap i glazen men det var så pass lite så det smakade definitivt inte senap. Det var en söt glaze som passar perfekt till fläskkött så den kommer jag använda fler gånger. Kanske till jul-revbensspjällen då man ändå har mycket hemmagjord äppelmos hemma.

Vi åt revbensspjällen till den smarriga sötpotatissalladen. En riktig festmiddag trots att det var vardag!


Jag känner mig mycket mycket bättre idag och räknar med att jag orkar jobba en hel dag i morgon. I så fall blir det första hela arbetsdagen efter semestern. Bättre sent än aldrig.... Så underbart att ha återfått lite energi. Man uppskattar aldrig att man är frisk och har energi så mycket som när man precis har varit sjuk. Om någon vecka lär jag ta det för givet igen.

Nu har jag lovat Ida att vi ska packa lite, i alla fall plocka fram lite kläder, inför vår Stockholmsresa. Skadar inte att vara lite förberedd och inte spara allt till sista dagen.

Jag förmodar att det är några av er som återgår till jobbet i morgon efter flera veckors semester. Hoppas ni ändå kan njuta av söndagkvällen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar