lördag 16 april 2016

Fredagmiddag med vin

Måste börja med att visa er hur det såg ut när jag steg upp i morse. Det var snöfall à la April, tack o lov slutade det efter några minuter, men då började det hagla, sen vräkte regnet ner och nu är det uppehåll. Aprilväder, it is!

Solen lär vi dock inte få se i dag enligt väderprognosen och jag som längtar så efter vår, värme, solsken och altanhäng.


Istället för altanhäng blir det soffhäng idag. En lördag utan planer känns så konstigt men skönt så jag ska passa på att vila extra mycket i alla fall i några minuter.

I går firade vi in helgen med en go'middag - entrecôte, tillbehör och rödvin. En god middag med hela familjen är mitt favoritsätt att avsluta stressiga arbetsveckor med och inleda härliga helger med.


Vi stekte några skivor entrecôte, ugnsstekte potatishalvor och zucchinibitar, kokade ihop en kantarellostsås och gjorde en tomat- och löksallad med mozzarella. Det är tack vare såna här hemmamiddagar som jag sällan går på restaurang. Tror knappt de hade gjort det mycket bättre o godare och dessutom hade vi gått miste om det roliga i att laga middag tillsammans, prata om veckan och smutta på ett glas vin.

Till entrecôten blev Leif rekommenderad ett italienskt vin, Albe Barolo, som vi inte har provat tidigare och det passade både att dricka under matlagningen och till själva maten. Viktigt att det är gott till båda tillfällena. Ett riktigt gott vin (fast i den prisklassen ca 200 kr är de flesta viner goda).

Jag åt ugnsstekt zucchini till maten....
...medan de övriga valde potatishalvor.
Jag gjorde en tomat-, lök- och mozzarellasallad, kryddad med örtsalt, basilika och olivolja.
Till den serverade jag blandsallad och ruccola.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar