torsdag 23 maj 2013

Dubbelkakor med smörkräm, mjölk-, ägg- och glutenfria

Redan torsdag och för mig är det som fredag eftersom förskolan är stängd imorgon och jag ska vara hemma med Ida. Fredagskänsla och solen skiner det innebär ett glas rosé på altanen innan middagen, som i dag blir grillad lax. Undra vad jag ska ha för tillbehör?! Nej, nu ska jag ut i solen och torka av allt pollen (det värsta med våren och sommaren) från utemöblerna.

Nu är premiären avklarad! "Baka utan gluten"-premiären alltså och det gick över förväntan. Känner mig så glad att jag lyckades. Vad synd att jag inte känner någon glutenintolerant som jag kan bjuda på goda kakor. För de är nog inte bortskämda att få fika hembakat när de är bortbjudna.
Dubbelkakor med smörkräm, mjölk-, ägg- och glutenfria 
Kakorna
100 gr mjölkfritt margarin
0,5 dl florsocker
1 msk vaniljsocker
1,25 dl Lailas gula mjölmix
1 dl potatismjöl

Vispa matfett, florsocker o vaniljsocker mycket pösigt.
Tillsätt mjölsorterna lite i sänder och vispa under tiden.
Rulla ca 16 bollar, lägg på plåt, platta till något.
Grädda i 175 grader ca 12 minuter.
Låt svalna på plåten

Smörkräm
50 g margarin
0,75-1 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker

Vispa smöret länge så det blir luftigt.
Tillsätt socker och fortsätt vispa.

Montering
Bred smörkräm på en kaka och tryck sedan fast en till kaka på andra sidan. 
Klart!



Kakorna blir väldigt porösa och smälter i munnen, nästan som drömmar. Vill man inte ha smörkräm går det lika bra att servera dem som enkla kakor. Men den här gången ville jag pynta till dem lite och inte bara servera en småkaka. Hoppas den glutenintoleranta kunden blir lika nöjd som jag. De var jätteenkla att göra, jag hade föreställt mig en kletig oformbar smet men så var det inte alls. Dessutom trodde jag att de skulle rinna ut och bli platta tunna kakor i ugnen men det blev det inte heller. Eftersom de inte flyter ut så mycket är det viktigt att platta till bollarna något innan gräddning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar