lördag 18 februari 2012

Pizza-macka

Åh nej Isaks lag förlorade. De ledde med 2-0 men förlorade med 5-2 till slut så jag lär inte få hem en glad son. Till lunch idag gjorde jag en pizza eller en varm macka eller vad är det? Vi kallade det för pizza-macka efter att ha funderat ett tag. Nu ska vi göra oss i ordning för att åka i väg till min kompis som fyller 40 år, där blir vi bjudna på god mat och goda tårtor. (Jag har varit med i planering så jag vet vad det blir)
Pizza-macka
Polarbröds jubileumskaka, Polarkaka, Hönökaka eller liknande
tomatsås
skinka
salami
paprika
skivad konserverad ananas
ost

Lägg två halvor på en plåt så att det blir en rund kaka.
Bred på en god tomatsås.
Lägg på de övriga ingredienserna och avsluta med ost.
Grädda i 225 grader i 10-15 minuter.

De här ingredienserna använde vi idag men självklart tar du dina favoriter, t.ex:
champinjoner, färska eller konserverade
tomat
lök
mozzarella
pesto

Olivia älskar varma mackor och vill äta det jämt till lunch på helgerna, den här pizza-mackan fick godkänt av henne med orden "Mycket godare än vanliga varma mackor". Jag är så less varma mackor så jag försöker variera idén på lite olika sätt för att göra det godare.

Tidigare har jag gjort fyllda frallor, tortillapizza och gratinerad skink- och zuccinibaguette istället för vanliga varma mackor. Varma smörgåstårtor är också en roligare variant av varm macka, jag har gjort det med två olika smaker dels en med bacon, svamp och purjolök och dels en med skinka, zucchini, salami och paprika.

Polarbröd har en nyhet i bröddisken - Jubileumskaka, en vetekaka men med den traditionella polarkakeformen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar