onsdag 2 mars 2011

Vingryta

I dag har jag varit på utbildning hela dagen, det i kombination med att jag sover dålig på nätterna pga hostan gör att jag är jättetrött nu. Helst skulle jag vilja gå och lägga mig trots att klockan bara är sju. Ida har precis somnat och det ser så skönt ut. Jag var så trött så jag glömde att ta kort på dagens mat :( som var en gryta som jag förberedde redan i söndags och värmde på i dag till middag och åt tillsammans med ris.

Nu tror jag att jag ska försöka ta mig ut på en promenad så jag får lite frisk luft, förhoppningsvis piggnar jag till lite av det. Fast då missar jag ju "Halv åtta hos mig", men det får jag stå ut med för en gångs skull.

Vingryta
6 hg fläskkött, t.ex fläskkarré eller skinkstek, i bitar
1 msk strösocker
1 gul hackad lök
1 finhackad vitlöksklyfta
3 dl rödvin
2,5 dl vatten
2 dl matlagningsgrädde
Salt o Peppar

Bryn köttet lite åt gången i en stekpannan, flytta över allt till en strörre gryta.
Tillsätt socker, lök, vitlök, vin och vatten.
Koka köttet i 30-60 min. Slå på mer vatten om det kokar bort.
Tillsätt grädden, koka några minuter. Smaka av med salt och peppar.

Det blev en väldigt god smak på den här grytan som påminner jättemycket om den vinmarinerade köttgrytan som jag brukar göra. Men i den använder jag grytbitar av älg istället för fläskkött.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar